Technologia już dawno wkroczyła do sportu i codziennie spotykamy się z nowymi rozwiązaniami, które przyciągają naszą uwagę. Jednym z nich jest sztuczna inteligencja, czyli AI – narzędzie, które jest coraz częściej wykorzystywane i stało się niemal niezbędne w elicie zawodowej piłki nożnej.
Sztuczna inteligencja to maszyny, które robią to, co ludzie, ale na większą skalę, z większą precyzją i szybkością. Zamiast kilku osób oglądających mecz, maszyny automatycznie rejestrują przebieg wydarzeń i przetwarzają dane.
Na przykład niektóre firmy świadczące takie usługi instalują kamery na stadionach, aby prowadzić własny zapis meczu. Z tych obrazów są w stanie wyodrębnić miliony danych za pomocą algorytmów. Informacje te są sprzedawane sportowcom i klubom, które dzięki temu mogą uzyskać szerszy obraz tego, co się dzieje.
Big data i zastosowanie sztucznej inteligencji w sporcie
Big data to nazwa nadana ogromnej ilości danych, które powstały w wyniku wykorzystania sztucznej inteligencji podczas meczów sportowych. Obecnie zespoły, które korzystają z tej metody analitycznej – czyli prawie wszystkie czołowe drużyny międzynarodowe – dysponują danymi dotyczącymi m.in. podań, odległości, strzałów, uderzeń.
Już na pierwszy rzut oka widać, że ma to dwie główne zalety. Pierwszą z nich jest to, że umożliwia analizę wyników zawodników w samym zespole. Dzięki temu można modyfikować sesje treningowe i przykładać większą wagę do jednych aspektów niż do innych.
Big data oferuje także możliwość dowiedzenia się znacznie więcej o zawodnikach innych drużyn. Ma to pozytywny wpływ zarówno w starciu z nimi, jak i na rynku transferowym, kiedy trzeba znaleźć „tego” zawodnika, który w każdym meczu wykazuje się odpowiednią dyspozycyjnością.
A jeżeli potrzebujesz więcej ciekawostek ze świata sportu, znajdziesz je na www.kaliszonline.pl.
Sztuczna inteligencja i nowe statystyki
Oprócz dostarczania większej ilości danych, sztuczna inteligencja w piłce nożnej pozwala na ich lepszą analizę. Jednym z przejawów tego zjawiska jest tworzenie nowych terminów określających zmienne, które od niedawna zaczęto mierzyć, takie jak oczekiwane bramki (xG) i oczekiwane asysty (xA).
Według oficjalnej strony internetowej Bundesligi, zawodowej ligi piłki nożnej w Niemczech, oczekiwane gole przedstawiają prawdopodobieństwo zdobycia bramki przez zawodnika przy użyciu wskaźnika z przedziału od 0 do 1. Uwzględnia się przy tym takie zmienne, jak pozycja strzelecka, odległość do bramki, pozycja bramkarza, interwencje innych obrońców, dorobek bramkowy zawodnika itp.
Z kolei oczekiwane asysty to podania, które mogą zakończyć się zdobyciem bramki przez zawodnika odbierającego piłkę. To ostatnie podanie przed zdobyciem bramki jest określane mianem „asysty”. Podobnie jak w przypadku oczekiwanych goli, są one mierzone w skali od 0 do 1, gdzie wartość maksymalna (1) oznacza maksymalne prawdopodobieństwo, że zagranie zakończy się zdobyciem gola. Aby to lepiej zobrazować, jeśli zawodnik podaje do kolegi z drużyny, który jest ustawiony tyłem do bramki i jest markowany przez przeciwników, wartość xA będzie niska.
Z drugiej strony, jeśli asystuje on koledze z drużyny, który stoi przodem do bramki i nie ma bramkarza, wartość xA będzie wyższa, ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że podanie zostanie zaliczone jako asysta.